मंगलवार, 16 जून 2020

जामवंत (Jambavan)

|| जय सिया राम || 

|| जामवंत || 
 
जांबवंत जी का जन्म ब्रह्मा जी से हुआ था उनके पत्नी का नाम जयवंती था। इनकी युवावस्था में  भगवन त्रिविक्रम वामन जी का अवतार सतयुग में हुआ। तब वामन भगवन राजा बलि के पास तीन पग भिक्षा मांगने गए और बलि तैयार भी हो गया, भगवान ने अपना स्वरुप बढ़ाया और भगवान ने देख़ते ही देखते दो पग से ही पूरा ब्रह्मण्ड नाप लिया  | अब भगवान ने बलि को बांधने लगे तब जामवंत जी ने बलि को बांधते हुए प्रभु की सात प्रदिक्षणा कर ली और तब तक प्रभु पूरा बलि को पूरा बांध भी नहीं पाए थे। जब सुग्रीव जी, बलि के डर से ऋषिमुख गिरी पहाड़ पर था तब भी जामवंत जी उनके साथ थे। जब राम जी बाली को मारने जाने वाले थे तब  जामवंत जी ने ही बताया था की इन सात पेड़ो को एक बाण से भेदेगा वही बाली को मारेगा और ऐसा ही हुआ। एक कथा यह भी हे वानर सेना समुद्र तट पर खड़ी सोच रही थी  कैसे लंका तक जाया जाए | सभी ने कहा जामवंत जी सबसे बड़े हैं वही कोई उपाए करें , तब उन्होंने कहा की अब में वृद्ध हो गया हूँ तब भी समुद्र पार करके लंका जा सकता हूँ लेकिन वापिस आने में संदेह है | नीति निपुण जामवंत ने कहा की अंगद का जाना सही नहीं क्यूंकि वो किष्किन्दा के युवराज हैं | लेकिन बजरंग बलि को उनकी शक्तियाँ याद दिलाई जाएं तो वह निसंदेह लंका जाकर सीता जी का पता लगाकर सकुशल वापिस आ सकते हैं | फिर सबने जामवंत जी के साथ हनुमान जी की स्तुति की और याद दिलाया की उनका अवतार रामकाज के लिए ही हुआ है और वही लंका जाकर रामकार्य सिद्ध कर सकते हैं | हनुमान जी की शक्तियों को जगाने में जामवंत जी की अहम् भूमिका रही | 
 
नेशनल हाईवे-12 भोपाल-जबलपुर मार्ग पर रायसेन जिले के कस्बा बरेली से लगभग 15 किमी दूर स्थित ग्राम जामगढ़ के पास विंध्यांचल पर्वत श्रृंखला की एक पहाड़ी में बनी गुफा महाभारत काल के कई प्रमाणों को समेटे है।

कहा जाता है कि इस गुफा में भगवान श्रीकृष्ण और जामवंत के बीच लगातार 27 दिन तक युद्ध हुआ था। अपने ऊपर स्यमंतक मणि की चोरी का कलंक मिटाने के लिए भगवान श्रीकृष्ण ने इसी गुफा में जामवंत से युद्ध किया था। धार्मिक ग्रंथ प्रेमसागर में इसका उल्लेख है। रीछराज जामवंत की गुफा में स्यमंतक मणि की चोरी का कलंक अपने सिर से मिटाने के लिए श्रीकृष्ण ने 27 दिनों तक युद्ध किया था।

गुफा के इतिहास को कुरेदने और किंवदंतियों की सचाई को जानने कई पुरातत्वविदों ने यहां और अध्ययन किया। फिलहाल देखरेख के अभाव में जामवंत की गुफा संकरी हो चुकी है। इस गुफा के आगे कई और छोटी गुफाएं हैं। इन गुफाओं की श्रृंखला प्राकृतिक शिव गुफा पर समाप्त होती है।

भागवत महापुराण में भी उल्लेख है कि 27 दिनों के युद्ध के बाद जामवंत ने अपनी पुत्री जामवंती का विवाह श्रीकृष्ण के साथ कर दिया और स्यमंतक मणि उपहार में कृष्ण को दे दी। परशुराम और हनुमान के अलावा जामवंत भी ऐसे ही दिव्य पुरुष थे, जिन्होंने राम और कृष्ण, विष्णु के दोनों ही अवतारों के काल में अपनी उपस्थिति दर्ज करवाई है। समुद्र मंथन से लेकर कूर्म अवतार, वामन अवतार के समय भी जामवंत मौजूद थे। इसी वजह से जामवंत को सभी युगों में जीवित रहने वाले चिरंजीवियों में गिना जाता है।

सोमवार, 15 जून 2020

देवी अनसूया (Devi Ansuya)

|| जय सिया राम || 
 

 
 
|| देवी अनसूया || 
 
अनसूया माता प्रजापति कर्दम और देवहूति की 9 कन्याओं में से एक तथा अत्रि मुनि की पत्नी थीं। उनकी पति-भक्ति अर्थात सतीत्व का तेज इतना अधिक था के उसके कारण आकाशमार्ग से जाते देवों को उसके प्रताप का अनुभव होता था। इसी कारण उन्हें 'सती अनसूया' भी कहा जाता है।

Anasuya Mata was one of Prajapati Kardam and 9 girls of Devahuti and wife of Atri Muni. His husband-devotion, that is, the intensity of sativa was so high that due to it, the devas going through the skyway felt his majesty. For this reason they are also called 'Sati Anasuya'

 
श्री सीता-अनसूया मिलन और श्री सीताजी को अनसूयाजी का पतिव्रत धर्म उपदेश 
Sita-Anasuya Milan and Anasuya's Pativrat Dharma Sermon to Shri Sitaji

चौपाई
अनुसुइया के पद गहि सीता। मिली बहोरि सुसील बिनीता॥
रिषिपतिनी मन सुख अधिकाई। आसिष देइ निकट बैठाई॥1॥
भावार्थ
फिर परम शीलवती और विनम्र श्री सीताजी अनसूयाजी (आत्रिजी की पत्नी) के चरण पकड़कर उनसे मिलीं। ऋषि पत्नी के मन में बड़ा सुख हुआ। उन्होंने आशीष देकर सीताजी को पास बैठा लिया | 

Then Param Sheelwati and the humble Shri Sitaji met Anasuya (wife of Atriji), holding her feet. There was great happiness in the mind of the sage wife. He seated Sitaji with blessings.
 
अनसूया ने राम, सीता और लक्ष्मण का अपने आश्रम में स्वागत किया था। उन्होंने सीता को उपदेश दिया था और उन्हें अखंड सौंदर्य की एक ओषधि भी दी थी। सतियों में उनकी गणना सबसे पहले होती है। कालिदास के 'शाकुंतलम्' में अनसूया नाम की शकुंतला की एक सखी भी कही गई है।

Anasuya welcomed Rama, Sita and Lakshmana to his ashram. He preached to Sita and gave her a medicine of unbroken beauty. He is the first to be counted among the Satis. There is also a Sakhi of Shakuntala named Anasuya in Kalidasa's 'Shakuntalam'.
 
भगवान को अपने भक्तों का यश बढ़ाना होता है तो वे नाना प्रकार की लीलाएँ करते हैं। श्री लक्ष्मी जी, श्री सती जी और श्री सरस्वती जी को अपने पातिव्रत्य का बड़ा अभिमान था । तीनों देवियों के अंहकार को नष्ट करने के लिये भगवान ने नारद जी के मन में प्रेरणा की। फलत: वे श्री लक्ष्मी जी के पास पहुँचे। नारद जी को देखकर लक्ष्मी जी का मुख-कमल खिल उठा। लक्ष्मी जी ने कहा- 'आइये, नारद जी! आप तो बहुत दिनों बाद आये। कहिये, क्या हाल है?' नारद जी बोले-'माताजी! क्या बताऊँ, कुछ बताते नहीं बनता। अब की बार मैं घूमता हुआ चित्रकूट की ओर चला गया। वहाँ मैं महर्षि अत्रि ऋषि के आश्रम पर पहुँचा। माताजी! मैं तो महर्षि की पत्नी अनुसूया जी का दर्शन करके कृतार्थ हो गया। तीनों लोकों में उनके समान पतिव्रता और कोई नहीं है।' लक्ष्मी जी को यह बात बहुत बुरी लगी। उन्होंने पूछा-'नारद! क्या वह मुझसे भी बढ़कर पतिव्रता है?' नारद जी ने कहा-'माताजी!' आप ही नहीं, तीनों लोकों में कोई भी स्त्री सती अनुसूया की तुलना में किसी भी गिनती में नहीं है।' इसी प्रकार देवर्षि नारद ने सती और सरस्वती के पास जाकर उनके मन में भी सती अनुसूया के प्रति ईर्ष्या की अग्नि जला दी। अन्त में तीनों देवियों ने त्रिदेवों से हठ करके उन्हें सती अनुसूया के सतीत्व की परीक्षा लेने के लिये बाध्य कर दिया। विवाद ब्रह्मा ब्रह्मा, विष्णु और महेश महर्षि अत्रि के आश्रम पर पहुँचे। तीनों देव मुनि वेष में थे। उस समय महर्षि अत्रि अपने आश्रम पर नहीं थे। अतिथि के रूप में आये हुए त्रिदेवों का सती अनुसूया ने स्वागत-सत्कार करना चाहा, किन्तु त्रिदेवों ने उसे अस्वीकार कर दिया।

God has to increase the fame of his devotees, then they perform different types of leelas. Shri Lakshmi ji, Shri Sati ji and Shri Saraswati ji were very proud of their ancestors. God inspired Narada ji to destroy the pride of the three goddesses. As a result, he reached Shri Lakshmi. Seeing Narada ji, Lakshmi ji's face lotus blossomed. Lakshmi Ji said- 'Come, Narada ji! You came after many days. Say, how are you? Narada Ji said - 'Mother! What should I say, nothing is worth telling. Now this time I walked towards Chitrakoot. There I reached the ashram of Maharishi Atri Rishi. Mother! I was thankful to see Maharishi's wife Anusuya ji. In the three worlds there is no other equal like him. Lakshmi ji felt very bad about this. He asked - 'Nard! Is he more virtuous than me? ' Narada Ji said- 'Mother!' Not only you, none of the women in all the three worlds is in any count compared to Sati Anusuya. ' Similarly, Devarshi Narada went to Sati and Saraswati and burnt the fire of jealousy for Sati Anusuya in his mind. In the end, the three goddesses stubbornly forced the trinity to take Sati Anusuya's sativa test. Controversy Brahma Brahma, Vishnu and Mahesh Maharishi reached the ashram of Atri. All three gods were in monastery. At that time Maharishi Atri was not at his ashram. Sati Anusuya wanted to welcome the Tridevas who came as a guest, but the Tridevas rejected her.
 
त्रिदेव बन गए शिशु

सती अनुसूया ने उनसे पूछा- 'मुनियो! मुझसे कौन-सा ऐसा अपराध हो गया, जो आप लोग मेरे द्वारा की हुई पूजा को ग्रहण नहीं कर रहे हैं? मुनियों ने कहा- देवि! यदि आप बिना वस्त्र के हमारा आतिथ्य करें तो हम आपके यहाँ भिक्षा ग्रहण करेंगे।' यह सुनकर सती अनुसूया सोच में पड़ गयीं। उन्होंने ध्यान लगाकर देखा तो सारा रहस्य उनकी समझ में आ गया। वे बोलीं- 'मैं आप लोगों का विवस्त्र होकर आतिथ्य करूँगी। यदि मैं सच्ची पतिव्रता हूँ और मैंने कभी भी काम-भाव से किसी पर-पुरुष का चिन्तन नहीं किया हो तो आप तीनों छ:-छ: माह के बच्चे बन जाएँ।' पतिव्रता का इतना कहना था कि त्रिदेव छ:-छ: माह के बच्चे बन गये। माता अनुसूया ने विवस्त्र होकर उन्हें अपना स्तनपान कराया और उन्हें पालने में खेलने के लिये डाल दिया। इस प्रकार त्रिदेव माता अनुसूया के वात्सल्य प्रेम के बन्दी बन गये। इधर जब तीनों देवियों ने देखा कि हमारे पति तो आये ही नहीं तो वे चिन्तित हो गयीं। आख़िर तीनों अपने पतियों का पता लगाने के लिये चित्रकूट गयीं। संयोग से वहीं नारद जी से उनकी मुलाक़ात हो गयी। त्रिदेवियों ने उनसे अपने पतियों का पता पूछा। नारद ने कहा कि वे लोग तो आश्रम में बालक बनकर खेल रहे हैं। त्रिदेवियों ने अनुसूया जी से आश्रम में प्रवेश करने की आज्ञा माँगी। अनुसूया जी ने उनसे उनका परिचय पूछा। त्रिदेवियों ने कहा- 'माता जी! हम तो आपकी बहुएँ हैं। आप हमें क्षमा कर दें और हमारे पतियों को लौटा दें।' अनुसूया जी का हृदय द्रवित हो गया। उन्होंने बच्चों पर जल छिड़ककर उन्हें उनका पूर्व रूप प्रदान किया और अन्तत: उन त्रिदेवों की पूजा-स्तुति की। त्रिदेवों ने प्रसन्न होकर अपने-अपने अंशों से अनुसूया के यहाँ पुत्र रूप में प्रकट होने का वरदान दिया।

Sati Anusuya asked him- 'Munio! What crime has I committed that you are not accepting the worship I have done? The monks said- Devi! If you do our hospitality without clothes, we will take alms on you. ' Hearing this, Sati Anusuya fell into contemplation. When he looked carefully, the whole secret was understood by him. She said- 'I will do hospitality by disguising you. If I am a true husband and I have never thought carefully of any man, then all three of you should become children of six months. ' The husband had so much to say that Tridev became a child of six months. Mata Anusuya breastfed her breastlessly and put her to play in the cradle. In this way, Tridev became a prisoner of love for Mata Anusuya. Here, when the three ladies saw that our husbands had not come, they were worried. Finally all three went to Chitrakoot to find their husbands. Incidentally, he met Narada. The three goddesses asked them for the location of their husbands. Narada said that those people are playing as children in the ashram. The three gods asked Anusuya to enter the ashram. Anusuya Ji asked him to introduce him. The trinity said- 'Mother! We are your daughters-in-law. You forgive us and return our husbands. ' Anusuya's heart was moved. He sprinkled water on the children and gave them their former form and finally worshiped those trinity. The trinity pleased with their parts and gave a boon to Anusuya to appear as a son.

 
देवी अनुसुया और मुनि अत्रि से प्रसन्न और प्रभावित होने के बाद त्रिदेव ने उन्हें वरदान के तौर पर दत्तात्रेय रूपी पुत्र प्रदान किया, जो इन तीनों देवों का अवतार था।दत्तात्रेय का शरीर तो एक था लेकिन उनके तीन सिर और छ: भुजाएं थीं। विशेष रूप से दत्तात्रेय को विष्णु का अवतार माना जाता है।
दत्तात्रेय के अन्य दो भाई चंद्र देव और ऋषि दुर्वाशा थे। चंद्रमा को ब्रह्मा और ऋषि दुर्वाशा को शिव का रूप ही माना जाता है।
जिस दिन दत्तात्रेय का जन्म हुआ आज भी उस दिन को हिन्दू धर्म के लोग दत्तात्रेय जयंती के तौर पर मनाते हैं।

Pleased and impressed by the Goddess Anusuya and Muni Atri, Trideva bestowed upon him a son in the form of a boon, Dattatreya, an incarnation of these three deities. Dattatreya had one body but three heads and six arms. Dattatreya in particular is considered an incarnation of Vishnu.

Dattatreya's other two brothers were Chandra Dev and Rishi Durvasha. The Moon is considered to be the form of Shiva to Brahma and the sage Durvasha. The day Dattatreya was born, even today people of Hindu religion celebrate it as Dattatreya Jayanti.

गुरुवार, 11 जून 2020

वानरवीर अंगद ( Vaanarveer Angad )

|| जय श्री राम || 

|| वानरवीर अंगद || 




अंगद बालि के पुत्र थे। बालि इनसे सर्वाधिक प्रेम करता था। ये परम बुद्धिमान, अपने पिता के समान बलशाली तथा भगवान श्रीराम के परम भक्त थे। अपने छोटे भाई सुग्रीव की पत्नी और सर्वस्व हरण करने के अपराध में भगवान श्रीराम के हाथों बालि की मृत्यु हुई। मरते समय बालि ने भगवान राम को ईश्वर के रूप में पहचाना और अपने पुत्र अंगद को उनके चरणों में सेवक के रूप में समर्पित कर दिया। प्रभु राम ने बालि की अन्तिम इच्छा का सम्मान करते हुए अंगद को स्वीकार किया। सुग्रीव को किष्किन्धा का राज्य मिला और अंगद युवराज बनाये गये। सुग्रीव के भाई बालि के पुत्र अंगद की माता का नाम तारा था जो एक अप्सरा थीं।जब प्रभु श्रीराम ने अंगद के पिता वानरराज बालि का वध कर दिया था तो बालि ने मरते वक्त अपने पुत्र को पास बुलाकर उसे ज्ञान की तीन बातें बताई थी। बालि ने कहा, पहली बात ध्यान रखना देश, काल और परिस्थितियों को हमेशा समझकर कार्य करना। दूसरी बात यह कि किसके साथ कब, कहां और कैसा व्यवहार करें, इसका सही निर्णय लेना।

Angad was the son of Bali. Bali loved them the most. He was supremely intelligent, as powerful as his father, and an ardent devotee of Lord Shri Ram. Bali died at the hands of Lord Shri Ram in the guilt of killing his younger brother Sugriva and all. While dying, Bali recognized Lord Rama as God and dedicated his son Angad as a servant at his feet. Lord Ram accepted Angad while respecting Bali's last wish. Sugriva got the kingdom of Kishkindha and Angad was made the crown prince. The mother of Angad, the son of Sugriva's brother Bali, was Tara who was an nymph. When Lord Sriram killed Angad's father Vanararaj Bali, Bali called his son near and told him three things of wisdom when he died. Bali said, the first thing to keep in mind is to always work by understanding the country, time and circumstances. The second is to make the right decision with whom, when, where and how to behave.


अंत में बालि ने तीसरी सबसे महत्वपूर्ण बात कही कि पसंद-नापसंद, सुख-दु:ख को सहन करना और क्षमाभाव के साथ जीवन व्यतीत करना। यही जीवन का सार है। बालि ने अपने पुत्र अंगद से ये बातें ध्यान रखते हुए कहा कि अब से तुम सुग्रीव के साथ रहो और हमेशा प्रभु श्रीराम की शरण में रहना वे त्रैलोक्यपति हैं। बालि के कहने पर ही अंगद ने सुग्रीव के साथ रहकर प्रभु श्रीराम की सेवा की। अंगद ने प्रभु श्री राम के द्वारा सौंपे गए उत्तरदायित्व को बखूबी संभाला। बालि वध के बाद सुग्रीव को किष्किन्धा का राज्य मिला और अंगद युवराज बनाए गए। सीता की खोज में वानरी सेना का नेतृत्व युवराज अंगद ने ही किया। सम्पाती से सीता के लंका में होने की बात जानकर अंगद समुद्र पार जाने के लिये तैयार हो गये, किन्तु दल का नेता होने के कारण जामवन्त ने इन्हें जाने नहीं दिया और हनुमान लंका गये।

In the end, Bali said the third most important thing is to like, dislike, tolerate happiness and sorrow and lead a life of forgiveness. This is the essence of life. Bali said this to his son Angad, keeping in mind that from now on you stay with Sugriva and always remain in the shelter of Lord Shri Ram, he is the Trilokyapati. Angad served Lord Shree Ram by staying with Sugriva at the behest of Bali.After the Bali slaughter Sugriva got the kingdom of Kishkindha and Angad was made the crown prince. Yuvraj Angad led the forestry army in search of Sita. Knowing that Sita was in Lanka from Sampathi, Angad agreed to go across the sea, but being the leader of the party, Jamwant did not let him go and Hanuman went to Lanka.
 
 
हनुमान, अंगद और जामवंत जैसे कई विद्वान प्राण विद्या में पारंगत थे। राम ने अंगद से कहा कि हे अंगद! रावण के द्वार जाओ। कुछ सुलह हो जाए, उनके और हमारे विचारों में एकता आ जाए, जाओ तुम उनको शिक्षा दो। 

Many scholars like Hanuman, Angad and Jamwant were proficient in Pran Vidya. Ram said to Angad, O Angad! Go to Ravana's door. Let there be some reconciliation, there should be unity between them and our thoughts, go teach them.

जब अंगद रावण की सभा में पहुंचे तो वहां नाना प्रकार के वैज्ञानिक भी विराजमान थे, वण और उनके सभी पुत्र विराजमान थे। रावण ने कहा कि आओ! तुम्हारा आगमन कैसे हुआ? अंगद ने कहा कि प्रभु मैं इसलिए आया हूं कि राम और तुम्हारे दोनों के विचारों में एकता आ जाए। तुम्हारे यहां संस्कृति के प्रसार में अभाव आ गया है, अब मैं उस अभाव को शांत करने आया हूं। चरित्र की स्थापना करना राजा का कर्त्तव्य होता है, तुम्हारे राष्ट्र में चरित्र हीनता आ गई है, तुम्हारा राष्ट्र उत्तम प्रतीत नहीं हो रहा है इसलिए मैं आज यहां आया हूं। रावण ने कहा कि यह तो तुम्हारा विचार यथार्थ है परन्तु मेरे यहां क्या सूक्ष्मता है?अंगद वहां श्रीराम का संदेश लेकर राजदूत बनकर जाते हैं लेकिन जब रावण उन्‍हें बैठने के लिए आसन नहीं देता है तो वे स्‍वयं की पूंछ का आकार बढ़ाकर उसी का आसन बनाकर वहीं बैठ जाते हैं। यह आसन रावण के आसन से भी ऊंचा होता है। यह देख रावण सहित समस्‍त असुर हतप्रभ रह जाते हैं।

When Angad reached the assembly of Ravana, there were many types of scientists sitting there, Vana and all his sons were sitting. Ravana said come! How did you arrive Angad said that Lord I have come so that the thoughts of both Rama and you may come together. There has been a lack of spread of culture here, now I have come to calm that deficiency.Ravana said that this is your idea of ​​reality but what is fine with me? Angad goes there as an ambassador with the message of Shri Ram, but when Ravana does not give him the seat to sit, he increases the size of his tail and makes it his own posture. Sit there. This posture is also higher than the posture of Ravana. Seeing this, all the demons including Ravana are shocked.
 
अब अंगद बोले तुम्हारे यहां चरित्र की सूक्ष्मता है। राजा के राष्ट्र में जब चरित्र नहीं होता तो संस्कृति का विनाश हो जाता है। संस्कृति का विनाश नहीं होना चाहिए, संस्कृति का उत्थान करना है। संस्कृति यही कहती है कि मानव के आचार व्यव्हार को सुन्दर बनाया जाए, महत्ता में लाया जाए, एक दूसरे की पुत्री की रक्षा होनी चाहिए। वह राजा के राष्ट्र की पद्धति कहलाती है।

Now Angad said, you have a subtlety of character here. When there is no character in the king's nation, the culture is destroyed. Culture should not be destroyed, culture has to be uplifted. Culture says that the behavior of human beings should be made beautiful, brought in importance, each other's daughter should be protected. He called the nation down the king.
 
रावण ने पूछा क्या मेरे राष्ट्र में विज्ञान नहीं? अंगद बोले कि हे रावण! तुम्हारे राष्ट्र में विज्ञान है परन्तु विज्ञान का क्या बनता है? एक मंगल की यात्रा कर रहा है परन्तु मंगल की यात्रा का क्या बनेगा, जब तुम्हारे राष्ट्र में अग्निकांड हो रहे हैं। हे रावण! तुम सूर्य मंडल की यात्रा कर रहे हो, उस सूर्य की यात्रा करने से क्या बनेगा, जब तुम्हारे राष्ट्र में एक कन्या का जीवन सुरक्षित नहीं। तुम्हारे राष्ट्र का क्या बनेगा?

Ravana asked, Is there no science in my nation? Angad said that O Ravan! There is science in your nation, but what is made of science? One is traveling to Mars, but what will become of the journey to Mars, when there are fireballs in your nation. Hey Ravana! You are traveling to the solar system, what will happen when you travel to that sun, when a girl's life is not safe in your nation. What will happen to your nation?
 
रावण ने कहा कि यह तुम क्या उच्चारण कर रहे हो, तुम अपने पिता की परंपरा शांत कर गए हो। अंगद ने कहा कदापि नहीं, में इसलिए आया हूं कि तुम्हारे राष्ट्र और अयोध्या दोनों का समन्वय हो जाए।

Ravana said what are you saying, you have calmed down your father's tradition. Angad said, no, I have come so that both your nation and Ayodhya can be coordinated.
 
इस पर रावण मौन हो गया। नरायान्तक बोले कि भगवन! इसको विचारा जाए, यह दूत है, यह क्या कहता है? अंगद बोले यदि भगवन! राम से तुम अपने विचारों का समन्वय कर लोगे तो राम माता सीता को लेकर चले जाएंगे।

Ravan became silent on this. Narayanatak said that God! Consider it, this is the messenger, what does it say? Angad said if God If you coordinate your thoughts with Rama, then Rama will go with Mother Sita.
 
रावण ने कहा कि यह क्या उच्चारण कर रहा है? मैं धृष्ट नहीं हूं। अंगद बोले यही धृष्टता है संसार में, किसी दूसरे की कन्या को हरण करके लाना एक महान धृष्टता है। तुम्हारी यह धृष्टता है कि राजा होकर भी परस्त्रीगामी बन गए हो। जो राजा किसी स्त्री का अपमान करता है उस राजा के राष्ट्र में अग्निकाण्ड हो जाते हैं।

Ravana said what is it chanting? I am not reckless. Angad said that this is the audacity in the world, it is a great audacity to take away another girl. It is your audacity that even after being a king, you have become transcendental. The king who insults a woman gets set on fire in that king's nation.
 
रावण ने कहा कि यह कटु उच्चारण कर रहा है। अंगद ने कहा कि मैं तुम्हें प्राण की एक क्रिया निश्चित कर रहा हूं, यदि चरित्र की उज्ज्वलता है तो मेरा यह पग है इस पग को यदि तुम एक क्षण भी अपने स्थान से दूर कर दोगे तो मैं उस समय में माता सीता को त्याग करके राम को अयोध्या ले जाऊंगा। अंगद ने प्राण की क्रिया की और उनका शरीर विशाल एवं बलिष्‍ठ बन गया।
Ravana said that it is bitter. Angad said that I am making you an action of life, if there is a brightness of the character, this is my foot, if you remove this step from your place even for a moment, then I will abandon Mother Sita in that time Ram Will take you to Ayodhya Angad performed the life of Pran and his body became huge and athletic.
 
राजसभा में कोई ऐसा बलिष्ठ नहीं था जो उसके पग को एक क्षण भर भी अपनी स्थिति से दूर कर सके। अंगद का पग जब एक क्षण भर दूर नहीं हुआ तो रावण उस समय स्वतः चला परन्तु रावण के आते ही उन्होंने कहा कि यह अधिराज है, अधिराजों से पग उठवाना सुन्दर नहीं है। उन्होंने अपने पग को अपनी स्थली में नियुक्त कर दिया और कहा कि हे रावण! तुम्हें मेरे चरणों को स्पर्श करना निरर्थक है। यदि तुम राम के चरणों को स्पर्श करो तो तुम्हारा कल्याण हो सकता है। रावण मौन होकर अपने स्थल पर विराजमान हो गया।

There was no sacrifice in the Rajya Sabha that could take away his foot from his position even for a moment. When Angad's foot did not go away for a moment, Ravana went on his own at that time, but as soon as Ravana came, he said that it is the sovereign, it is not beautiful to take the steps from the authorities. He appointed his foot in his place and said, O Ravana! It is useless for you to touch my feet. If you touch the feet of Rama, you can be benefited. Ravana sat silently at his place.

देवी अहिल्या ( Devi Ahilyaa )


|| जय सिया राम || 

 
देवी अहिल्या 
 
 

पद्मपुराण में वर्णित एक कथा के अनुसार देवराज इन्द्र स्वर्गलोक में अप्सराओं से घिरे रहने के बाद भी कामवासना से घिरे रहते थे। एक दिन वो धरती पर विचरण कर रहे थे। तभी उन्होंने देखा कि एक कुटिया के बाहर गौतम ऋषि की पत्नी देवी अहिल्या दैनिक कार्यों में व्यस्त हैं। अहिल्या इतनी सुंदर और रूपवती थी कि इन्द्र उन्हें देखकर मोहित हो गए। इस तरह इन्द्र रोजाना देवी अहिल्या को देखने के लिए कुटिया के बाहर आने लगे। धीरे-धीरे उन्हें गौतम ऋषि की दिनचर्या के बारे में पता चलने लगा। इन्द्र को अहिल्या के रूप को पाने की एक युक्ति सूझी। उन्होंने सुबह गौतम ऋषि के वेश में आकर अहिल्या के साथ कामक्रीडा करने की योजना बनाई क्योंकि सूर्य उदय होने से पूर्व ही गौतम ऋषि नदी में स्नान करने के लिए चले जाते थे।
इसके बाद करीब 2-3 घंटे बाद पूजा करने के बाद आते थे। इन्द्र आधी रात से ही कुटिया के बाहर छिपकर ऋषि के जाने की प्रतीक्षा करने लगे। इस दौरान इन्द्र की कामेच्छा उनपर इतनी हावी हो गई कि उन्हें एक और योजना सूझी। उन्होंने अपनी माया से ऐसा वातावरण बनाया जिसे देखकर ऐसा प्रतीत होता था कि सुबह हो गई हो। ये देखकर गौतम ऋषि कुटिया से बाहर चले गए। उनके जाने के कुछ समय बाद इन्द्र ने गौतम ऋषि का वेश बनाकर कुटिया में प्रवेश किया। उन्होंने आते ही कहा अहिल्या से प्रणय निवेदन किया.।

According to a legend described in the Padmapurana, Devraj Indra was surrounded by sex even after being surrounded by apsaras in Swargaloka. One day he was wandering on the earth. Then he saw that outside a hut, Goddess Ahilya, wife of Gautama Rishi, is busy with daily tasks. Ahalya was so beautiful and beautiful that Indra was fascinated to see her. In this way, Indra started coming out of the hut to see Goddess Ahilya daily. Gradually he came to know about the routine of Gautama Rishi. Indra figured out a way to get Ahalya's form. He planned to perform Kamkrida with Ahilya disguised as Gautam Rishi in the morning as Gautam Rishi used to go to bathe in the river before the sun rose. After this, they used to come after worshiping after about 2-3 hours. Indra hid outside the hut and waited for the sage to leave. During this time Indra's libido became so much dominated by him that he realized another plan. He created such an atmosphere with his illusion that it seemed that it was morning. Seeing this, Gautam Rishi walked out of the hut. Shortly after his departure, Indra entered the hut disguised as Gautam Rishi. As soon as he came, he said to Ahilya.
अपने पति द्वारा इस तरह के विचित्र व्यवहार को देखकर पहले तो देवी अहिल्या को शंका हुई लेकिन इन्द्र के छल-कपट से सराबोर मीठी बातों को सुनकर अहिल्या भी अपने पति के स्नेह में सबकुछ भूल बैठी। दूसरी तरफ नदी के पास जाने पर गौतम ऋषि ने आसपास का वातावरण देखा जिससे उन्हें अनुभव हुआ कि अभी भोर नहीं हुई है। वो किसी अनहोनी की कल्पना करके अपने घर पहुंचे। वहां जाकर उन्होंने देखा कि उनके वेश में कोई दूसरा पुरुष उनकी पत्नी के साथ रति क्रियाएं कर रहा है।

Goddess Ahilya was skeptical at first seeing such strange behavior by her husband, but after listening to the sweet talk of Indra's deceit, Ahilya too forgot everything in her husband's affection. On the other hand, near the river, Gautam Rishi saw the surrounding environment, which made him feel that it is not yet dawn. He arrived at his house after imagining something untoward. Going there, he saw that another man in his disguise was performing rituals with his wife.
ये देखते ही वो क्रोध से व्याकुल हो उठे। वहीं दूसरी ओर उनकी पत्नी ने जब अपने पति को अपने सामने खड़ा पाया तो उन्हें सारी बात समझ में आने लगी। अंजाने में किए गए अपराध को सोचकर उनका चेहरा पीला पड़ गया। इन्द्र भी भयभीत हो गए। क्रोध से भरकर गौतम ऋषि ने इन्द्र से कहा 'मूर्ख, तूने मेरी पत्नी का स्त्रीत्व भंग किया है। उसकी योनि को पाने की इच्छा मात्र के लिए तूने इतना बड़ा अपराध कर दिया। यदि तुझे स्त्री योनि को पाने की इतनी ही लालसा है तो मैं तुझे श्राप देता हूं कि अभी इसी समय तेरे पूरे शरीर पर हजार योनियां उत्पन्न हो जाएगी'।

On seeing this, he got distraught with anger. On the other hand, when his wife found her husband standing in front of him, he started to understand the whole thing. Thinking of the crime committed, he had a pale face. Indra also got frightened. Filled with anger, Gautam Rishi said to Indra, 'Fool, you have disturbed my wife's femininity.You committed such a big crime just for want of getting her vagina. If you have such a longing to get a woman's vagina, then I curse you that right now a thousand vagrants will be born on your whole body '.
कुछ ही पलों में श्राप का प्रभाव इन्द्र के शरीर पर पड़ने लगा और उनके पूरे शरीर पर स्त्री योनियां निकल आई। ये देखकर इन्द्र आत्मग्लानिता से भर उठे। उन्होंने हाथ जोड़कर गौतम ऋषि से श्राप मुक्ति की प्रार्थना की। ऋषि ने इन्द्र पर दया करते हुए हजार योनियों को हजार आंखों में बदल दिया। वहीं दूसरी ओर अपनी पत्नी को शिला में बदल दिया। बाद में प्रभु श्रीराम ने उनका पैरों से स्पर्श कर उद्धार किया।
 
In a few moments the curse began to affect Indra's body and female vaginas came out on his entire body. On seeing this, Indra got filled with self-aggression. He folded his hands and prayed to Gautam Rishi for curse. The sage, taking pity on Indra, turned thousands of yonias into thousand eyes. On the other hand, he changed his wife to Shila Later Lord Prabhu touched them with feet.
इन्द्र को 'देवराज' की उपाधि देने के साथ ही उन्हें देवताओं का राजा भी माना जाता है लेकिन उनकी पूजा एक भगवान के तौर पर नहीं की जाती। इन्द्र द्वारा ऐसे ही अपराधों के कारण उन्हें दूसरे देवताओं की तुलना में ज्यादा आदर- सत्कार नहीं दिया जाता।


Besides giving the title of 'Devaraja' to Indra, he is also considered the king of the gods but he is not worshiped as a god. Due to such crimes by Indra, he is not given more respect than other gods.

भगवान राम के चरणों की कृपा से अहिल्या माता का उद्धार हुआ | अहिल्या माता ने कहा प्रभु आप मुझे देख के भी मेरा कल्याण कर सकते हैं किन्तु मेरे दोष देखे बिना ही मेरा उद्धार करें और अपने चरण कमलो की रज का स्पर्श प्रदान करें | ऐसा ही हुआ प्रभु के चरण रज से अहिल्या माता पत्थर से स्त्री रूप में बदल गयी और उनकी आँखों से प्रेमाश्रुओं की धारा बह चली | अहिल्या माता भगवान राम को बोली की संसार में जिसका कोई नहीं उसके तुम ही हो भगवान | निर्बल के बल राम  .. जय श्री राम  जय श्री राम 

Ahilya Mata was saved by the grace of Lord Rama's feet. Ahilya Mata said Lord, you can do my welfare even by looking at me, but without seeing my faults, save me and give me the touch of the rajas of your lotus feet. It happened like this that Ahilya Mata changed from stone to woman at the feet of the Lord and tears of love flowed from her eyes. Ahilya Mata said to Lord Rama that whoever has no one in the world, only you are God. Ram..  the strength of the weak

बुधवार, 10 जून 2020

मंदोदरी ( Mandodari )

|| जय सिया राम || 
 

 
|| मंदोदरी || 


 

अहल्या द्रौपदी तारा कुंती मंदोदरी तथा।
पंचकन्या: स्मरेतन्नित्यं महापातकनाशम्॥

 पंचकन्या वे पाँच कन्याएँ हैं, जिनका भारत के हिन्दू सम्प्रदाय और धर्मग्रंथों में विशिष्ट स्थान है। पुराणों के अनुसार ये पाँच कन्याएँ विवाहित होते हुए भी पूजा के योग्य मानी गई हैं।मंदोदरी पंचकन्याओं में से एक थी। मंदोदरी के पिता का नाम मयासुर था| मयासुर ने ही हनुमान जी के लंका दहन के बाद लंका का पुनरनिर्माण केवल तीन दिन में कर दिया था | मंदोदरी रावण की पटरानी तथा मेघनाद और अक्षयकुमार की माता थी | मंदोदरी बहुत पतिव्रता थीं तथा हमेशा रावण को समझाती रही कि सीता जी लंका तथा रावण का काल बनकर आयीं हैं कृपया उन्हें आदर के साथ प्रभु राम को लौटा दें किन्तु रावण ने कभी उसकी बात नहीं मानी तथा उपहास में ही उसको लिया | 

Panchakanya is the five girls who have a special place in the Hindu sect and scriptures of India. According to the Puranas, these five girls are considered worthy of worship even when they are married. Mandodari was one of the Panchkanis. Mandodari's father's name was Mayasur. It was Mayasur who reconstructed Lanka in just three days after the burning of Lanka by Hanuman. Mandodari was Patarani of Ravana and mother of Meghnad and Akshaykumar. Mandodari was very virtuous and always explained to Ravana that Sita ji has come as the era of Lanka and Ravana, please return her with respect to Lord Rama but Ravana never obeyed him and took him only in derision.
 
हिन्दू पुराणों में दर्ज एक कथा के अनुसार, एक बार मधुरा नामक एक अप्सरा कैलाश पर्वत पर पहुंची और देवी पार्वती को वहां ना पाकर वह भगवान शिव को आकर्षित करने का प्रयत्न करने लगी। तभी देवी पार्वती वहां पहुंचती हैं और क्रोध में आकर इस अप्सरा को श्राप देती हैं कि वह 12 साल तक मेढक बनकर कुएं में रहेगी। भगवान शिव के बार-बार कहने पर माता पार्वती ने मधुरा से कहा कि कठोर तप के बाद ही वह अपने असल स्वरूप में वापस आ सकती है। 

According to a legend recorded in the Hindu Puranas, once an apsara named Madhura reached Mount Kailash and tried not to find Goddess Parvati there, she started trying to attract Lord Shiva. Then Goddess Parvati reaches there and curses this nymph in anger that she will remain in the well as a paddock for 12 years. After repeatedly asking Lord Shiva, Mata Parvati told Madhura that only after rigorous penance can she return to her true form.                               
मधुरा लंबे समय तक कठोर तप करती है। इसी दौरान असुरों के देवता, मयासुर और उनकी अप्सरा पत्नी हेमा एक पुत्री की प्राप्ति के लिए तपस्या करते हैं। इसी बीच मधुरा की कठोर तपस्या से वह श्राप मुक्त हो जाती है। एक कुएं से मयासुर-हेमा को मधुरा की आवाज सुनाई देती है। मयासुर मधुरा को कुएं से बाहर निकालते हैं और उसे बेटी के रूप में गोद ले लेते हैं। मयासुर अपनी गोद ली पुत्री का नाम मंदोदरी रखते हैं। जिनसे रावण बाद में विवाह करता है।
 
Madhura performs prolonged rigorous penance. Meanwhile, the demon god, Mayasura and his nymph wife Hema perform penance for the attainment of a daughter. In the meantime, the curse of Madhura is severely curtailed. The sound of Madhura is heard to Mayasur-Hema from a well. Mayasura drives Madhura out of the well and adopts her as a daughter. Mayasur names his adopted daughter Mandodari. Whom Ravana later marries.

 

 


अशोक वाटिका में रावण ने क्रोध में जब चन्द्रहास खड्ग द्वारा सीता जी पर वार करना चाहा तो मंदोदरी ने ही रावण को रोक दिया और कहा की सीता को क्षमा कर दीजिये क्यूंकि इस समय यह लंका में आपकी अतिथि समान है | हनुमान जी के लंका को जला देने के पश्चात मंदोदरी ने अभिमानी रावण को चेताया की देखिये जिनके एक दूत ने आपकी सोने की लंका जला दी उनकी शक्ति का विचार करिये और युद्ध का निर्णय त्याग दीजिये किन्तु रावण कहाँ मानने वाला था। वह अभिमानी एक स्त्री की बाँतों को गंभीरता से कैसे लेता और अंततः भगवान् राम ने उसका कुल सहित नाश कर दिया | 

In Ashoka Vatika, when Ravana wanted to attack Sita ji by Chandrahas Khadg in anger, Mandodari stopped Ravana and said that forgive Sita because at this time it is your guest in Lanka. After Hanuman ji burnt Lanka, Mandodari warned the arrogant Ravana, look at the power of one of his messengers who burned your gold Lanka and abandon the decision of war, but where Ravana was going to believe. How would he take the arrogance of a proud woman seriously and eventually Lord Rama destroyed her clan as well.
रावण के वध के बाद मंदोदरी रणभूमि पर पहुंचती हैं। यहां पति-पुत्र के साथ-साथ अपनों के शव देखकर शोक में डूब जाती हैं। यहां श्रीराम उन्हें याद दिलाते हैं कि वे अब भी लंका की महारानी और अत्यंत बलशाली रावण की विधवा हैं। इसके बाद मंदोदरी लंका वापस लौट जाती हैं।एक किवदंती के अनुसार पति-पुत्र के दुख में मंदोदरी खुद को महल में कैद कर लेती हैं। वे पूरी तरह से बाहरी दुनिया से संपर्क तोड़ लेती हैं। इस दौरान विभीषण लंका का राजपाट संभालते हैं। कई सालों बाद मंदोदरी फिर से अपने महल से बाहर निकलती हैं और विभीषण से विवाह करने के लिए तैयार हो जाती हैं। विवाह के बाद मंदोदरी ने विभीषण के साथ मिलकर लंका के साम्राज्य को सही दिशा में आगे बढ़ाया।

After Ravana's slaughter, Mandodari arrives at the battlefield. Here the husband and son as well as their dead bodies are immersed in mourning. Here Shri Ram reminds her that she is still the Queen of Lanka and the widow of the extremely powerful Ravana. After this Mandodari returns to Lanka. According to a legend, Mandodari imprisons herself in the palace in the grief of husband and son. They completely cut off contact with the outside world. During this, Vibhishan takes over the reins of Lanka. Many years later Mandodari again exits her palace and agrees to marry Vibhishan. After marriage, Mandodari, along with Vibhishan, pushed the kingdom of Lanka in the right direction.
 

विभीषण (Vibhishana )

|| जय सिया राम || 
 
 
 
विभीषण 

घर का भेदी लंका ढाए अर्थात विभीषण ?? क्या विभीषण सच में इस अनादर का पात्र है यह बात समझने एवं जानने योग्य है | विभीषण को कुलद्रोही और आस्तीन का साँप कहना कहाँ तक उचित है | विभीषण तो प्रभु भक्त था तो भी जगत में उसका अनादर क्यूँ ?

Piercing the house in Lanka ie Vibhishan ?? Is Vibhishan really worthy of this disrespect, it is worth understanding and knowing. To what extent is it appropriate to call Vibhishan as a pillar and sleeve snake? Vibhishan was a devotee even if he was disrespected in the world.

रामायण में विभीषण राक्षस कुल में जन्म लेने के बाद भी राम भक्त थे। राक्षस रावण के छोटे भाई विभीषण बचपन से ही नारायण भक्त थे, जब तीनों भाइयों रावण, कुंभकरण और विभीषण ने ब्रह्मा जी की तपस्या की तो विभीषण ने उनसे भक्ति का आशीर्वाद मांगा। रावण के सानिध्य  में रहने के बाद भी उन्होंने अपनी भक्ति नहीं छोड़ी।विभीषण राक्षस होते हुए भी प्रभु की भक्ति में लीन रहते थे | तपस्या में जहाँ बाकि भाइयों ने शक्तियाँ मांगी विभीषण ने प्रभु भक्ति माँगी , इसलिए ही उन्हे प्रभु भक्ति का फल मिला और श्री राम प्रभु ने बिना मांगे एक क्षण में उन्हें लंका का राजा बना दिया|  

Rama was a devotee even after being born in the Vibhishana demon clan in Ramayana. Vibhishan, the younger brother of the demon Ravana, was a Narayan devotee since childhood, when all the three brothers Ravana, Kumbhakaran and Vibhishana did penance to Brahma Ji, Vibhishana sought blessings of devotion from him. Even after being in the company of Ravana, he did not give up his devotion. Despite being a demon, he used to indulge in devotion to the Lord. In austerities where the remaining brothers asked for powers, Vibhishana asked for devotion to God, that is why he got the fruits of Bhakti and Shri Ram Prabhu made him king of Lanka in an instant without asking.
 

रावण ने जब सीता जी का हरण किया, तब विभीषण ने परायी स्त्री के हरण को महापाप बताते हुए सीता जी को श्री राम को लौटा देने की उसे सलाह दी। किन्तु रावण ने उस पर कोई ध्यान न दिया। श्री हनुमान जी सीता की खोज करते हुए लंका में आये। उन्होंने श्री रामनाम से अंकित विभीषण का घर देखा। घर के चारों ओर तुलसी के वृक्ष लगे हुए थे। सूर्योदय के पूर्व का समय था, उसी समय श्री राम-नाम का स्मरण करते हुए विभीषण जी की निद्रा भंग हुईं। राक्षसों के नगर में श्री रामभक्त को देखकर हनुमान जी को आश्चर्य हुआ। दो रामभक्तों का परस्पर मिलन हुआ। श्री हनुमान जी का दर्शन करके विभीषण भाव विभोर हो गये। उन्हें ऐसा प्रतीत हुआ कि श्री रामदूत के रूप में श्री राम ने ही उनको दर्शन देकर कृतार्थ किया है। श्री हनुमान जी ने उनसे पता पूछकर अशोक वाटिका में माता सीता का दर्शन देकर कृतार्थ किया है। श्री हनुमान जी ने उनसे पता पूछकर अशोकवाटिका में माता सीता का दर्शन किया। अशोकवाटिका विध्वंस और अक्षयकुमार के वध के अपराध में रावण हनुमान जी को प्राणदण्ड देना चाहता था। उस समय विभीषण ने ही उसे दूत को अवध्य बताकर हनुमान जी को कोई और दण्ड देने की सलाह दी। रावण ने हनुमान जी की पूँछ में आग लगाने की आज्ञा दी और अशोक वाटिका तथा विभीषण के मन्दिर समान घर को छोड़कर सम्पूर्ण लंका जलकर राख हो गयी। भगवान श्री राम ने लंका पर चढ़ाई कर दी। विभीषण ने पुन: सीता को वापस करके युद्ध की विभीषिका को रोकने की रावण से प्रार्थना की। इस पर रावण ने इन्हें लात मारकर निकाल दिया। सभी राजदरबारी तथा मेघनाद हसने लगे तब विभीषण बोले की ये तुम नहीं तुम्हारा काल तुम्हारे सर पर चढ़ के हँस रहा है | अपनी माता कैकसी से परामर्श करने के पश्चात ये श्री राम के शरणागत हुए। श्री राम ने पहली ही भेंट में उन्हें लंकापति कहकर पुकारा तो वह आश्चर्य चकित रह गए | प्रभु ने अपने भक्त को पहली नज़र में पहचाना तथा भक्त ने भी जाना की वह कितने कृपालु हैं | विभीषण ने अगर ऐसे दयालु स्वामी के लिए भातृद्रोह किया तो उसमे गलत क्या है | रावण ने तो लात मारकर खुद ही अपने भाई को निकाला फिर तो पहला दोष रावण का ही है | रावण ही क्या उसके भतीजे इंद्रजीत ने भी कभी अपने चाचा का सम्मान नहीं किया तथा लंका में सबने उसका तिरस्कार ही किया | ऐसे में अगर वह अधर्म को त्याग कर धर्म का साथ ना देता तो क्या करता |

एक सच्चा भक्त कब तक अपने प्रभु तथा उनकी भार्या सीता जी का अपमान सहता क्यूंकि विभीषण जैसे धर्मात्मा को तो भक्ति के सिवा कुछ आता ही नहीं था | एक राम भक्त का अपमान हमारे प्रभु का ही अपमान है लेकिन बहुत लोग अज्ञानवश ऐसा करते रहे हैं | 

When Ravana killed Sita, Vibhishan advised Sita to return Sita to Sri Rama, calling the alien woman's haranas a great sin. But Ravana paid no attention to him. Sri Hanuman ji came to Lanka searching for Sita. He saw the house of Vibhishana inscribed with Sri Ramnam. Tulsi trees were planted around the house. It was time before sunrise, at the same time Vibhishan ji's sleep was disturbed while remembering Shri Ram's name. Hanuman ji was surprised to see Shree Rambhakta in the city of demons. The two Rambhaktas got together. Vibhishan Bhav became enamored by seeing Shri Hanuman ji. It seemed to him that Shri Rama as Shri Ramdoot has shown his gratitude by giving him darshan. Shri Hanuman ji asked for his address and gave his gratitude by giving darshan of Mata Sita in Ashoka Vatika. Shri Hanuman Ji asked her address and saw Mata Sita in Ashokwatika. Ravana wanted to kill Hanuman ji in the crime of Ashokwatika demolition and the murder of Akshaykumar. At that time, Vibhishan advised him to punish Hanuman ji by telling him the messenger was impracticable. Ravana ordered Hanuman ji to set fire to the tail and the whole of Lanka became ashes by leaving the house like Ashoka Vatika and Vibhishan's temple. Lord Sri Rama marched on Lanka. Vibhishana again returned to Sita and prayed to Ravana to stop the catastrophe of the war. On this Ravana kicked them out. When all the courtiers and Meghnad started laughing, Vibhishan said that it is not you but your time is laughing by climbing on your head. After consulting with his mother Kaikasi, he took refuge in Shri Ram. Shri Rama called him as a Lankapati on the very first meeting, and he was surprised. God recognized his devotee at first sight and the devotee also knew how kind he is. If Vibhishan has committed treason to such a merciful master, what is wrong with him? Ravana kicked and pulled out his brother on his own, and then the first blame is for Ravana. Did Ravana not even his nephew Indrajit ever respect his uncle and everyone in Lanka despised him. In such a situation, what would he do if he did not renounce iniquity and support religion?
How long did a true devotee bear the insult of his lord and his gentleman Sita ji, because a god like Vibhishan did not know anything except devotion. Insulting a Ram devotee is an insult to our Lord, but many people have been doing this in ignorance


 
अनेक प्रकार से समय समय पर प्रभु राम की सहायता की तथा अपने अर्जित  भक्ति के वरदान के अनुरूप ही कार्य किये |विभीषण की पत्नी गन्धर्व कन्या सरमा थी और पुत्री का नाम त्रिजटा था | त्रिजटा अशोक वाटिका में मुख्य पद पर थी तथा अपने पिता की तरह राम भक्त थी | अशोक वाटिका में देवी सीता को कभी भी त्रिजटा ने हतोत्साहित नहीं होने दिया |  विभीषण का एक गुप्तचर था, जिसका नाम 'अनल' था। उसने पक्षी का रूप धारण कर लंका जाकर रावण की रक्षा व्यवस्था तथा सैन्य शक्ति का पता लगाया और इसकी सूचना भगवान श्रीराम को दी थी। विभीषण के गुप्तचरों ने ही इंद्रजीत के यज्ञ के बारे में राम-लक्ष्मण को अवगत कराया | लक्ष्मण विभीषण की अगुवाई में ही मेघनाद का वध कर सके | राम -रावण युद्ध के समय भी जब रावण के सर बार बार कट के फिर जुड़ जाने लगे तब विभीषण ने ही भगवान् राम को रावण की नाभि में अग्नि बाण मारने को कहा ताकि उसकी नाभि में मौजूद अमृत कुंड सूख जाए | रावण सपरिवार मारा गया। भगवान श्री राम ने विभीषण को लंका का नरेश बनाया और विभीषण भी भगवान् राम के साथ पुष्पक विमान में बैठ कर अयोध्या आए | भगवान् राम के राजतिलक में वह भी शामिल हुए | विभीषण जैसा निर्भीक राम भक्त और कौन होगा जो लंका में रहते हुए भी नारायण जाप में लगे रहते थे | रावण के दरबार में भी सत्य कहने से नहीं चुके यह तो रावण का अभिमान ही था जो उसे ले डूबा विभीषण तो एक निमित्त मात्र है | विभीषण ने वही किया जो एक भक्त को करना चाहिए था उसने पूर्ण समर्पण से भगवान् राम का साथ दिया | 

 In many ways, he helped Lord Rama from time to time and acted according to his gift of devotion. Vibhishan's wife Gandharva was the daughter of Sarma and daughter's name was Trijata. Trijata was in the main position in Ashoka Vatika and Ram was a devotee like her father. In the Ashoka Vatika, the Goddess Sita was never discouraged by the Trijata. Vibhishan had a detective named 'Anal'. Taking the form of a bird, he went to Lanka and discovered Ravana's defense system and military power and gave information to Lord Shri Ram. Vibhishan's spies informed Rama-Laxman about Indrajit's yajna. Lakshman was able to kill Meghnad under the leadership of Vibhishan. Even during the Rama-Ravana war, when Ravana's head started to be re-inserted again and again, Vibhishan asked Lord Rama to fire fire arrows in Ravana's navel so that the nectar pool in his navel would dry up. Ravana's family was killed. Lord Sri Rama made Vibhishan the king of Lanka and Vibhishan also came to Ayodhya with Lord Rama in a Pushpak plane. He also joined the coronation of Lord Rama. Who else would be a fearless Rama devotee like Vibhishan, who, while living in Lanka, used to be engaged in chanting Narayana. Even in the court of Ravana, who had not told the truth, it was Ravan's pride that took him away and Vibhishan is just an instrument. Vibhishan did what a devotee should have done, he supported Lord Rama with complete dedication.

मंगलवार, 9 जून 2020

राजा जनक (Raja Janak)

|| जय सिया राम || 
 
 
|| राजा जनक || 


राजा जनक का असली नाम सीरध्वज था | जनकपुरी के राजा होने के कारण इनका नाम राजा जनक कहलाया | सीरध्वज की दो कन्याएँ सीता तथा उर्मिला हुईं जिनका विवाह, राम तथा लक्ष्मण से हुआ। कुशध्वज की कन्याएँ मांडवी तथा श्रुतिकीर्ति हुईं जिनके व्याह भरत तथा शत्रुघ्न से हुए। श्रीमद्भागवत में दी हुई जनकवंश की सूची कुछ भिन्न है, परंतु सीरध्वज के योगिराज होने में सभी ग्रंथ एकमत हैं। इनके अन्य नाम 'विदेह' अथवा 'वैदेह' तथा 'मिथिलेश' आदि हैं। मिथिला राज्य तथा नगरी इनके पूर्वज निमि के नाम पर प्रसिद्ध हुए।
 
The real name of King Janak was Sirdhavaj. Due to being the king of Janakpuri, he was called Raja Janak. Sirdha and Urmila were the two daughters of Sirdhwaj who were married to Rama and Lakshmana. The girls of Kushadhwaja were Mandvi and Shrutikirti, who were married to Bharata and Shatrughna. The list of Janaka dynasty given in Srimad Bhagwat is slightly different, but all the texts are unanimous in the belief that Sirdhvaj is a Yogiraj. Their other names are 'Videha' or 'Vaideh' and 'Mithilesh' etc. Mithila state and city became famous in the name of their ancestor Nimi.

जनक और याज्ञवल्क्य का बृहदारण्यक उपनिषद् में भी उल्लेख हुआ है, किंतु वहाँ याज्ञवल्क्य शिष्यत्व छोड़कर गुरु का स्थान प्राप्त कर लेते हैं और स्वयं जनक उनसे परलोक, ब्रह्म और आत्मा के विषय में शिक्षा ग्रहण करते हैं। शतपथ ब्राह्मण, बृहदारण्यक और कौषीतकि उपनिषदों तथा शांखायन आरण्यक से यह तो सिद्ध होता ही है कि जनक विदेह और याज्ञवल्क्य समकालीन थे, यह भी ज्ञात होता है कि श्वेतकेतु आरुणेय और काशी के प्रसिद्ध दार्शनिक राजा अजातशत्रु भी उन्हीं के समय में हुए थे। एक विद्वान् ने काशी के अजातशत्रु के मगध के अजातशत्रु से मिलाते हुए जनक का समय ई.पू. छठी शती में निश्चित करने का प्रयत्न किया है, जो स्पष्टत: अस्वीकार्य है। ब्राह्मणों और जनक का उल्लेख करनेवाले उन प्राचीन उपनिषदों का समय निश्चय ही बुद्ध युग के बहुत पूर्व था। अत: जनक को भी उस युग के पूर्व का ही मानना होगा, किंतु उनका ठीक समय सफलतापूर्वक निश्चित नहीं किया जा सकता।

Janaka and Yajnavalkya are also mentioned in the Brihadaranyaka Upanishad, but there Yajnavalkya leaves the discipleship and takes the place of Guru and Janaka himself learns about the hereafter, Brahma and Atma. From the Satapatha Brahmins, Brihadaranyakas and Kaushitaki Upanishads and Shankhayan Aranyakas, it is proven that Janaka Videha and Yajnavalkya were contemporaries, it is also known that Shvetketu Arunayya and the famous philosopher King Ajatashatru of Kashi were also in their time. A scholar, while shaking with Ajatashatru of Magadha of Ajatshatru of Kashi, was born in BC. Have tried to make sure in the sixth century, which is clearly unacceptable. The time of those ancient Upanishads referring to Brahmins and Janaka was certainly long before the Buddha era. Therefore, Janak also has to believe before that era, but his exact time cannot be successfully determined.

राजा जनक के गुरु अष्टावक्र थे | राजा जनक आत्मज्ञानी तथा महान वेदों के ज्ञाता थे | राजा जनक तथा गुरु अष्टावक्र के बीच जो वार्तालाप हुआ उसे ही अष्टावक्र गीता कहा जाता है | इस महान वार्तालाप के बाद ही राजा जनक को अपने जिज्ञासु मन के प्रश्नो के उत्तर मिले तथा आत्मज्ञान प्राप्त हुआ|  मिथिला बहुत भाग्यशाली थी जो उन्हें राजा जनक जैसे शासक मिले | राजा जनक को सीता जी के समान राम भी उन्हे बहुत प्रिय थे | 

King Janaka's guru was Ashtavakra. King Janaka was a spiritual and knowledgeable of the great Vedas. The conversation between King Janaka and Guru Ashtavakra is called the Ashtavakra Gita. Only after this great conversation, King Janak got answers to the questions of his inquisitive mind and attained enlightenment. Mithila was very lucky to have a ruler like King Janak. King Janaka loved Rama like Sita ji.